تاثیر مطالعه گروهی

وقتی شما تلاش می کنید مطالب و مفاهیمی را یاد بگیرید و برای بحث در کلاس و امتحانات آماده شوید، گروه درسی می تواند مفید باشد. پس ادامه مقاله را بخوانید تا یاد بگیرید چگونه یک گروه درسی تشکیل دهید و با خصوصیات یک گروه درسی موفق آشنا شوید. نهایتاً هم در مورد تله های یک گروه درسی مطالبی یاد خواهید گرفت.

مزایای یک گروه درسی :

یک گروه درسی از راه های مختلفی می تواند سودمند باشد. در ادامه مهم ترین مزیت ها آمده است.
۱- وقتی شما ببینید که انگیزه تان برای مطالعه دارد سقوط می کند، یک گروه پشتیبان می تواند دست شما را بگیرد. دیگر اعضای گروه می توانند منبعی برای تشویق باشند.
۲- شاید شما برای پرسیدن سوال در کلاس اکراه داشته باشید. شما خواهید دید که انجام این کار در یک گروه کوچکتر، آسان تر خواهد بود.
۳- احتمال دارد که شما بیشتر درگیر بحث های درسی بشوید چرا که اعضای گروه به مشارکت و حضور شما تکیه می کنند. شما نمی خواهید آنها را مأیوس کنید.
۴- اعضای گروه به مطالب و نظریات در حین جلسات مطالعه گوش می دهند و در مورد آنها بحث می کنند. چنین فعالیت هایی به توانایی یادگیری شما یک توانایی شنیداری خوبی هم اضافه می کند.
۵- احتمالاً یک نفر یا بیش از یک نفر از اعضای گروه چیزهایی را که شما نمی فهمید، می فهمند. ممکن است آن ها به مفاهیمی برسند که شما هرگز متوجه نشده اید.
۶- شما می توانید عادت های جدید و ارزشمند مطالعه ای جدیدی را از دیگر اعضای گروه یاد بگیرید.
۷- شما می توانید جزوه های کلاسی تان را با دیگر اعضای گروه مقایسه کنید آنها را واضح و روشن کنید و کمبودها و نقصان های آنها را برطرف کنید.
۸- یاددادن و توضیح مطالب و مفاهیم برای دیگر اعضای گروه، به شما در تقویت تسلط تان بر مطالب و مفاهیم کمک می کند.
۹- اجازه دهید واقع بین باشیم، مطالعه برخی مواقع می تواند کسل کننده باشد. همراهی با دیگر اعضای گروه می تواند مطالعه را لذت بخش کند.

آغاز کار یک گروه مطالعه :

گروه های درسی (مطالعه ای) ناگهانی پیدا نمی شوند، در ادامه کارهای که باید برای برپاکردن گروه های مطالعه ای انجام دهید آمده است:
۱- آشنایی با همکلاسی تان از طریق صحبت با آنها، قبل از کلاس ها، در حین زنگ های تفریح و پس از کلاس را شروع کنید. وقتی که یک همکلاسی را برای پیوستن به گروه مطالعه ای تان انتخاب کردید، باید بتوانید به همه ی سوالات زیر پاسخ بله دهید:
آیا این همکلاسی برای عملکرد خوب، انگیزه دارد؟
آیا این همکلاسی، مطالب را می فهمد؟
آیا این همکلاسی، قابل اطمینان است؟
آیا این همکلاسی، می تواند نظریات دیگران را تحمل کند؟
آیا شما تمایل به کار کردن با این همکلاسی را دارید؟
۲- از چنین همکلاسی هایی به تعداد کافی دعوت کنید تا با شما در یک گروه درسی کار کنند و این کار را ادامه دهید تا یک گروه درسی از ۳ تا ۵ نفر تشکیل دهید. یک گروه بزرگتر به اعضا اجازه می دهد که از مسئولیت شانه خالی کنند، به دسته های کوچکتر تقسیم شوند و اداره گروه را به چیزی فراتر از یک موضوع آموزشی تبدیل کنند و مسیر گروه را به انحراف ببرند.
۳- تصمیم بگیرید هر چند وقت یکبار و هر بار به چه مدت با هم جلسه داشته باشید. دیدار با یکدیگر به صورت ۲ یا ۳ بار در هفته احتمالاً بهترین گزینه است اگر جلسات درسی طولانی مدت را برنامه ریزی می کنید، حتماً باید وقت های استراحت هم در نظر بگیرید. جلسه ی درسی از ۶۰ تا ۹۰ معمولاً بهترین حالت است.
۴- معین کنید که کجا با هم جلسه داشته باشید. مکان جلسه ای را انتخاب کنید که برایتان قابل دسترسی باشد و از اختلالات و حواسپرتی، آزاد باشد. هر کلاس مدرسه خالی یا اتاق گروه های درسی در کتابخانه از مکان های ممکن است.
۵- اهداف گروه درسی را معین کنید. اهداف می تواند شامل مقایسه و به روز کردن جزوه ها، بحث درباره ی متون و آمادگی برای امتحان باشد.
۶- مدیر و مسئول اولین جلسه مطالعه ای را مشخص کنید. همچنین مشخص کنید که مدیر هر جلسه یک نفر ثابت باشد یا به صورت چرخشی عوض شود. مسئول یک جلسه درسی، باید مسئول دستیابی به اهداف جلسه درسی در هر جلسه باشد.
۷- کارهایی که باید در طی جلسه اول انجام دهید و مسئولیت های هر یک از اعضای گروه را برای آن جلسه به صورت واضح روشن کنید.
۸- لیستی از همه ی اعضای گروه ایجاد کنید که شامل نام، تلفن آنها باشد. باید همه ی اعضای گروه این لیست را داشته باشند و هر وقت که لازم شد آن را به روز کنند.

خصوصیات یک گروه درسی موفق :

به محض این که کارتان را شروع کردید، یک گروه درسی باید خصوصیاتی که در ادامه می آید را داشته باشد تا موفق باشد:
۱- هر کدام از اعضای گروه در بحث ها شرکت می کند.
۲- اعضای گروه به صورت فعالانه بدون آن که حرف همدیگر را قطع کنند، به هم دیگر گوش می دهند. در یک زمان فقط یک نفر از اعضای گروه صحبت می کند.
۳- وقتی که یک مشکلی برای یکی از اعضای گروه پیش می آید، دیگر اعضای گروه با هم همکاری می کنند تا آن مسئله و سوال را حل کنند.
۴- اعضای گروه آماده هستند و آماده برای کار کردن در کنار هم جمع می شوند.
۵- اعضای گروه باتوجه به کارهایی که برای یک جلسه شان تنظیم شده است، به کارشان ادامه می دهند.
۶- اعضای گروه به یک دیگر احترام می گذارند.
۷- اعضای گروه خود را برای انتقاد کردن از یک دیگر آزاد می بینند اما انتقادهایشان سازنده است. این کار می تواند اعضای گروه را به آشکار کردن ضعف هایشان تشویق کند به طوری که ضعف هایشان را به این ترتیب برطرف کنند.
۸- اعضای گروه در سؤال پرسیدن از یک دیگر احساس آزادی می کنند.
۹- در پایان هر جلسه درسی، برنامه ی کاری جلسه بعد که نشان دهنده مسئولیت هر یک از اعضای گروه است، آماده می شود.
۱۰- بالاتر از همه ی این ها، تفکر "ما می توانیم این کار را به کمک انجام دهیم" مورد حمایت اعضای گروه است.

اشتباهات ممکن در یک گروه درسی :

یک گروه درسی می تواند تجربه خیلی مثبتی باشد. اما اشتباهاتی هم وجود دارند (که بعضا مثل تله عمل می کنند) و باید از آنها پرهیز شود:

در ادامه چند توصیه احتیاطی را بخوانید:

۱- اجازه ندهید که گروه درسی از دستور کار جلسه و اهداف خود منحرف شود.
۲- اجازه ندهید که گروه درسی به گروه اجتماعی تبدیل شود. شما همیشه در زمان های دیگر می توانید در کنار هم خوش باشید.
۳- اجازه ندهید اعضای گروه بدون آمادگی در گروه شرکت کنند. باید از اعضای گروه خواست که برای باقی ماندن در گروه، باید نقش خود را ایفا کنند.
۴- اجازه ندهید که جلسه درسی به انجمنی منفی گرا برای شکایت کردن از معلمان و دروس تبدیل شود.
۵- اجازه ندهید که یک یا دو نفر از اعضای گروه بر گروه مسلط شوند. خیلی مهم است که همه ی اعضا فرصت مساوی برای مشارکت داشته باشند.
مطالبی که الان خواندید به شما کمک می کند که مشخص کنید یک گروه درسی برای شما مناسب است یا نه و به شما کمک می کند تا موفقیت آن را تضمین کنید.
منبع انگلیسی مقاله : How-to-study.com

شماره تماس جهت مشاوره و برنامه ریزی رایگان کنکور : ۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷

مشاوره نحصیلی رایگان,کنکور,مهندس مسعودی٬ استاد٬انتشارات گیلنا٬کنکور٬ کنکور آسان است٬ کنکور اسان٬ کنکور اسان است٬ کنکور برتر٬ کنکور نیوز٬ کنکورآسان,درس خواندن آسان است,مشاوره کنکور,مقالات کنکور,مقالات کنکوری,آزمون برتر

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی