آشنایی با مهندسی مکاترونیک

مهندسی مکاترونیک
  امروزه کمتر محصول صنعتى را مى­توان یافت که ترکیبى از حوزه­هاى مختلف مهندسى نباشد. اگر بیشتر به محیط زندگى خود و محصولاتى که در زندگى روزمره از آنها استفاده مى‌شود، دقت کنیم، از ساعت مچى دیجیتالى تا ماشین لباسشویى در آشپزخانه، خودروى شخصى یا عمومى که با آن به محل کار مى­رویم، چاپگرها و اسکنرها در محیط ادارى و … همگى نمونه­هایى از ترکیب حوزه­هاى مختلف مهندسى  بخصوص مکانیک و الکترونیک است.
درمحصولات جدیدتر صنعتى نیز تجمیع نرم افزار و سخت افزار کامپیوتر با حوزه­هاى فوق را به وضوح مى‌توان در بسیارى از محصولات از جمله ماشین­هاى لباسشویى و خشک­کن جدید هوشمند، دوربین­هاى خودتنظیم، روبوت­هاى صنعتى، فرهاى مایکروویو، محصولات دفاعى مدرن و تجهیزات پزشکى دید.
در واقع، پیشرفت روزافزون علوم فناورى اطلاعات، الکترونیک، بخصوص الکترونیک قدرت، ریزپردازنده‌ها و همچنین سیستم­هاى هوشمند، به همراه نیاز روزافزون به تولید محصولات صنعتى با کیفیت بهتر، هزینه کمتر و زمان تولید کوتاه­تر، افق جدیدى را در طراحى و ساخت محصولات الکترومکانیکى، به همراه آورده است. این فناورى که براساس در هم­آمیختگی مهندسى مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و سیستم­هاى کنترل است، مکاترونیک نامیده مى­شود. این واژه ترکیبى از دو بخش «مکا» مخفف مکانیسم و «ترونیک» مخفف الکترونیک است.
در توضیح مکاترونیک باید گفت که تاکنون تعریف­هاى گوناگونى از مکاترونیک ارایه شده است که مهم ترین آنها عبارت است از: «یک ترکیب هم افزایانه از مهندسى مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر، سیستم­هاى کنترل و فناورى اطلاعات در طراحى و ساخت محصولات و فرآیندهاى صنعتى با دقت بالا.»
در واقع مکاترونیک، یک تفکر جدید در طراحى و تولید محصولات صنعتى است که به مهندسان اجازه مى­دهد تا با یکپارچه­سازى حوزه­هاى تخصصى یاد شده، از اولین مراحل طراحى تا تولید، به خلق محصولاتى با کیفیت بهتر، قابلیت اعتماد بالاتر، هزینۀ کمتر و در زمان کوتاه تر، بیندیشند.
در کشور ما، رشتۀ‌ مهندسی مکاترونیک، علاوه بر ایجاد زمینه‌های تخصصی نوین و مطابق با فناوری‌های نو، زمینه‌های رشد  فعالیت­های تحقیقاتی زیادی را به دنبال خواهد داشت و به یاری  این توان ایجاد شده، از یک سو قادر به پاسخگویی به مشکلات صنعتی و ارتقای تکنولوژیکی کشور می­شویم و از سوی دیگر به ارتقای سطح علمی دانشگاه‌ها کمک می­شود.

 

 

 

 
درس های این رشته در طول تحصیل
دروس پایه:
ریاضی، معادلات دیفرانسیل، برنامه نویسی کامپیوتر، محاسبات عددی، فیزیک، آمار و احتمالات مهندسی.
دروس اصلی:
   نقشه کشی صنعتی، مدار­های الکتریکی، اندازه­گیری الکتریکی، الکترونیک، ماشین های الکتریکی مدارهای منطقی، معماری کامپیوتر، تجزیه و تحلیل سیستم‏ها، سیستم‏های کنترل خطی، استاتیک، زبان تخصصی، الکترومغناطیس، ریاضی مهندسی، کارگاه برق، کارگاه جوشکاری و ورق­کاری.
دروس اختصاصی:
طراحی فرایند و ابزاردقیق، هوش مصنوعی، میکروپروسسور، اتوماسیون صنعتی، پردازش تصاویردیجیتال، کنترل محرکه­های الکتریکی.
توانایی های لازم
   یک مهندس مکاترونیک باید داراى تخصص­هاى چندحوزه­اى باشد؛ بدین معنا که تسلط به اصول اساسى مهندسى مکانیک، الکترونیک، کامپیوتر و کنترل، براى او ضرورى است؛ چرا که باید قابلیت طراحى در حوزه هاى مختلف و در نهایت تجمیع و یکپارچه­سازى این حوزه­ها را داشته باشد. در نتیجه، دانشجوی این رشته باید در دروس ریاضی و فیزیک توانمند و به مکانیک ، الکترونیک و کامپیوتر  علاقه­مند باشد.
موقعیت شغلی در ایران
    فارغ التحصیلان رشتۀ مهندسی مکاترونیک با دید جامعی که از علوم مهندسی ( الکترونیک،  مکانیک وکامپیوتر) دارند، می­توانند بر اجرای طرح­های مهندسی، نظارت داشته باشند و برای آنها برنامه­ریزی نمایند.  در حــوزۀ صنعت نـیز شرکـت‌های بین­المـللی با بهره­گیری از این تخصص اقدام به تولید و عرضۀ محصولاتی کرده‌اند که طیف آن از دوربین‌های پیشرفته، ربات‌های انسان­گون، دستگاه‌های پزشکی و خودروهای هوشمند گرفته تا محصولات بدیع نظامی و هوا فضاست.
   در واقع مهندسان مکاترونیک در صنعت، با توجه به چندگونگی تخصص آنها، همانند شبکۀ تصمیم گیرنده‌ای هستند که با متخصصان دیگر در زمینه‌های مختلف در ارتباط مستقیم­ هستند و با توجه به تجهیزات، ماشین‌آلات، حساسه‌ها و عملکرد هر قسمت (چندگونگی محصولات در هر مقطع زمانی) تصمیم نهایی و بهینه را برای بالا بردن کیفیت محصولات، ارایه می‌نمایند.
   بنابراین، با استفاده از رشتۀ مکاترونیک، هم در محصولات یک کارخانه و ماشین‌آلات آن قابلیت انعطاف‌پذیری و هوشمندی ایجاد می‌گردد و هم با نظارت مهندسان مکاترونیک، خط تولید، به خط تولیدی انعطاف‌پذیر و هوشمند ارتقا می‌یابد.
   امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و ضرورت رعایت اصول تکنولوژیکی از قبیل دارا بودن گواهینامه‌های کنترل کیفیت درصنایع، نقش متخصصان مکاترونیک برای دوام و رقابت در بازار محصولات جدید حیاتی و ضروری است.
اسامی دانشگاه ­ها و مراکز آموزش عالی دارای رشتۀ مهندسی مکاترونیک در سال ۹۴
 دانشگاه‌های پذیرنده:
حکیم سبزواری-سبزوار، شاهرود، صنعتی شریف.
مقاطع تحصیلی:
کارشناسی
دوره‌ها:
روزانه، شبانه
دانشگاه:
دولتی
گرایش‌ها:

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : ۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷ آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی