باز نگری و خانه تکانی درسی در عید نوروز ( بخش دوم )

باز نگری و خانه تکانی درسی در عید نوروز ( بخش دوم )

باز نگری و خانه تکانی درسی

خودتان را مورد قضاوت قرار دهید

در این خانه تکانی کنکوری، حتماً لازم است که نیم نگاهی هم به خودتان بیندازید؛ زیرا شما اصلی‌ترین عامل موفقیت یا شکست در کنکور هستید. جواب این سؤالات که چقدر برای رسیدن به هدف تلاش کرده و چقدر زحمت کشیده‌اید، می‌تواند در ادامه تلاش و کسب موفقیت بعدی شما مؤثر باشد. نگاهی به گذشته، زمانی که از ابتدا تا الان برای کنکور درس می‌خواندید، بیندازید و از خودتان بپرسید که آیا تلاشتان کافی بوده است. اینکه خودتان در مورد خودتان چه فکر بکنید بسیار مهم است، و مهم‌تر اینکه به گذشته که برمی‌گردید به خودتان بدهکار نباشید و بدانید که در حد نهایت توان خود تلاش کرده‌اید. این مهم‌ترین مساله شماست؛ علاوه بر این، دقت کنید که آیا وقت مطالعه دروس و مدت زمان آن با میزان آگاهی شما از آن درس مطابقت داشته و یا بیش یا کمتر از میزان توانایی شما بوده است؛ مثلاً شما در درس ریاضی ضعیف بوده و بدون شناخت کافی از وضعیت خودتان، مدت پنج ساعت را در طول هفته برای ریاضی در نظر گرفته‌اید، حالا که به مقطع مهمی از آمادگی برای کنکور رسیده‌اید، لازم است که تجدید نظری در برنامه خودتان کرده و مدت مطالعه درس ریاضی را با توجه به میزان اطلاعات خودتان در این درس بالا ببرید.
     به عنوان نمونه، حالا که به شناخت بهتری از روحیات مطالعاتی خود در طول آمادگی برای کنکور رسیده‌اید، به این موضوع توجه کنید که آیا زمان شروع و پایان مطالعه روزانه شما، مطابق با ساعات خواب و بیداری شما هست یا خیر، و یا اینکه در چه مکانی در این مدت از نظر یادگیری، بازدهی بیشتری داشته‌اید. آیا در مطالعه گروهی یادگیری بهتری داشته‌اید یا در زمان مطالعه فردی؟ گرچه همه داوطلبان باید سعی کنند که همیشه با توجه به موضوعاتی که در بالا به آن اشاره شد، بازده مطالعاتی خود را افزایش دهند، اما این خانه تکانی کنکوری به شما کمک خواهد کرد که اگر تا الان به این مساله اهمیت نداده یا کاری در جهت بهبود آن انجام نمی‌داده‌اید، اکنون زمانی را برای بازنگری آنها در نظر بگیرید. باز هم تکرار می‌کنیم که شما در حال نزدیک شدن به مقطع مهمی از مسیر مطالعاتی کنکور هستید؛ پس انجام اقداماتی که در بالا به آن اشاره شد، با آنکه وقت چندانی را از شما نخواهد گرفت، باعث می‌شود تا در مدت زمان باقی مانده تا آزمون سراسری، نتایج بهتری را کسب کنید.

یک برنامه پیشنهادی برای کنکوری ها

قبلاً بارها به این مساله اشاره کرده‌ایم که برنامه مطالعاتی هر داوطلبی مخصوص خود اوست و هر داوطلب بهتر از هر فرد دیگری می‌داند که در چه درس‌هایی ضعف و قوت دارد و یا چه زمانی را به مطالعه چه درسی اختصاص دهد؛ از طرف دیگر در حال حاضر، داوطلبان از نظر شرایط آمادگی برای کنکور متفاوتند؛ یعنی ممکن است که فردی، دروس را چندین بار دوره کرده باشد و داوطلب دیگری، هنوز برخی از دروس را مطالعه نکرده باشد؛ پس ما نمی‌توانیم نسخه یکسانی را برای همه شما عزیزان بپیچیم. با این همه به شما توصیه می‌کنیم که وقتی به موارد بالا توجه کردید، حتماً اگر احساس کردید که برنامه قبلی شما برای گذراندن دوران آمادگی برای کنکور مناسب نیست، برنامه خود را طبق تصمیم‌های جدید تنظیم کنید. به عنوان یک راهنمایی، در این میان به ایام عید، زمان مرور نهایی و دوران جمع‌بندی توجه خاصی داشته باشید.
      اگر شما عزیزان داوطلب، جزو دانش‌آموزان پیش دانشگاهی هستید، با توجه به اینکه در امتحانات ترم اول، دروس پیش‌دانشگاهی را جمع‌بندی کرده‌اید (حتی اگر این‌کار را انجام نداده‌اید، در اردیبهشت ماه فرصت کافی برای انجام این کار خواهید داشت) و نیز در امتحانات ترم دوم هم دروس پیش‌دانشگاهی دو را دوره خواهید کرد، پس می‌توان گفت که دوران مطالعاتی نوروز، بهترین زمان برای جمع‌بندی و مطالعه دروس پایه سال سوم است. مسلم است که مرور جزوهها و کتابهای درسی و بهتر از آنها خلاصههای دروس مختلف در اولویت است؛ ولی تستزنی از فعالیتهایی است که در تعطیلات عید، بسیار مهمتر از قبل است و باید جدیترین فعالیت مطالعاتی شما باشد. پیشنهاد میکنیم که در این زمان به منابع تستزنی قبلی خود رجوع کنید و فقط در مواردی از کتابهای جدید تستی استفاده نمایید که منابع تستی قبلی خود را بارها دوره کرده و بر آنها مسلط شده باشید. به خاطر داشته باشید که از فروردین ماه باید نگاهی جدی به دروس عمومی خود داشته باشید و آنها را به طور مؤثری در برنامه خود بگنجانید. بهتر است که در تعطیلات عید هم، دروس عمومی را در برنامه خود داشته باشید. به این موضوع توجه کنید که ادبیات و دین و زندگی مجموعاً شامل حدود دویست درس هستند و مطالعه نکردن آنها به معنی آن است که داوطلب، هفتههای متوالی در اردیبهشت را باید صرف مطالعه این دروس نماید، و انجام این کار، یعنی کنار گذاشتن برخی از دروس اختصاصی که در عید مطالعه شده است؛ پس علاوه بر تستزنی مداوم در عید، عمومیها را هم مثل سابق در برنامه خود بگنجانید. حتی عدهای بر این عقیده‌اند که به دلیل حجم کم درسهایی مثل عربی عمومی و زبان عمومی، باید آنها را در تعطیلات عید به اتمام رساند و با زدن تست جامع (مشابه سؤالات کنکور و با همان بودجه بندی) در این دو درس، نه تنها تسلط خود را بر آنها افزایش داد، بلکه فرصت بهتری را برای مطالعه ادبیات و دین و زندگی در ماههای بعد ایجاد نمود. توجه داشته باشید که عربی و زبان، جزو معدود درسهایی بودهاند که در چند سال اخیر در آزمون سراسری درصد۱۰۰ در آنها از سوی داوطلبان کسب شده است؛ البته باز هم تاکید می‌شود اگر جزو آن دسته از داوطلبانی هستید که مطالعه را دیر شروع کرده‌اید یا دیر پیش می‌روید، همان برنامه‌ای را که خودتان ریخته‌اید، برای چند ماه پایانی کنکور اجرا کنید. مطمین باشید که موفق خواهید شد.
 

جهت دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید ۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷

 

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی