معرفی رشته دندانپزشکی

معرفی رشته دندانپزشکی

برای معرفی رشته دندانپزشکی ابتدا باید گفت که یک دندانپزشک ، به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان خواهد پرداخت؛ به خاطر همین هم گاهی اساتید دندانپزشکی ، بجای دندانپزشکی، اصطلاح «دهان‌پزشکی» را به‌ استفاده میکنند.سالهای قبل بین مردم رایج بوده که دندانپزشکی را برابر با دندانسازی می‌دانستند و بعضا دندانپزشک خود را دندانساز صدا میزدند! ولی این روزها دندانسازی، تنها بخشی از دندانپزشکی میباشد. برای اینکه در دندانپزشکی، علاوه بر ساخت دندان (پروتز)، به شناخت و بررسی بیماری‌های دهان و دندان و فک و لثه و انواع جرّاحی‌های دندانی و لثه‌ای میپردازیم. دندانپزشکی علمی کاملا تخصّصی است و سلامت دهان و دندان به عنوان عضوی مهم در سلامت بدن و به‌ویژه با پیشرفت علم، افزایش زیبایی دهان به هنگام خندیدن و حرف زدن (یعنی حفظ زیبایی دهان و دندان از طریق ترمیمی و ارتودنسی) تأمین می‌کند.

معرفی رشته دندانپزشکی و وضعیت تحصیل

رشته دندانپزشکی دو دوره‌ی جداگانه‌ی ۲ ساله و ۴ ساله است که در ۲ سال اوّل، واحدهای علوم پایه مانند بیوشیمی، آناتو می، بافت‌ شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب‌شناسی، پاتولوژی و ایمنی‌شناسی را می‌گذرانند و بعد از گذشت ۲ سال، با قبول شدن در امتحان سراسری علوم پایه، وارد دوره‌ی تخصّصی دندانپزشکی خواهند شد و دروس تخصصی خود را در زمینه‌ی آسیب‌شناسی فک و دهان، ارتودنسی (مرتّب کردن دندان‌ها)، اندودنتیکس (درمان ریشه‌ی دندان)، پروتزهای ثابت و متحرّک (روکش دندان، دست دندان)، پریودنتولوژی (بیماری‌های لثه و جرم‌گیری)، ترمیمی (پر کردن دندان‌ها و زیبایی دندان)، بیماری‌های دهان و دندان، انواع جراحی دندان (کشیدن دندان)، دهان و فک و صورت، دندانپزشکی کودکان و رادیولوژی دهان و فک و صورت (عکس‌برداری از دندان‌ها) می‌گذرانند و در نهایت می‌توانند بیماری‌های دهان و دندان را تشخیص داده و در حدّ یک دندانپزشک عمومی، اقدام به درمان بیماری‌ها بنمایند. دانشجو های رشته دندانپزشکی باید از بسیار ماهر و توانمند باشند، زیرا بسیاری از مسئولیت های دندانپزشکی، از تراش دندان گرفته تا بازسازی دندان، نیاز به دست‌هایی هنرمند و توانا دارد تا بتوان به بهترین شکل ممکن، کارهای ظریف دندانپزشکی را انجام داد.

بعضی از مردم، دندانپزشکی را فقط یک کار عملی و تکنیکی می‌دانند، ولی اصلا اینطور نیست و اگر دانشجوی دندانپزشکی فقط فن و تکنیک این رشته را بیاموزد ، ولی در علوم پایه ضعف داشته باشد، در نهایت یک دندانساز میشود؛ پس چنین فردی کار روی دندان را فرا گرفته است، امّا از علم پزشکی، اطلاعاتی ندارد.

بازار کار و آیند شغلی

این روزها در کشورمان ایران، حدود ۱۲ هزار دندانپزشک وجود دارد و از طرفی سالانه ۱۸ دانشکده‌ی دندانپزشکی دولتی و خصوصی موجود در کشور، بیشتر از ۱۰۰۰ دندانپزشک را پرورش میدهند. دندانپزشکان عمومی، بعد از به پایان رساندن تحصیلات ، باید برای «طرح عمومی» نام نویسی کرده و به نوبت به شهرهایی که نیاز به خدمات درمانی دندانپزشکی دارد، اعزام بشوند. دوره‌ی طرح، ۱۸ ماه است. در همین دوره، برای بسیاری از پزشکان، فرصت‌های شغلی مناسبی به‌وجود خواهد آمد که می‌توانند از آن‌ها به نفع خود در آینده استفاده کنند.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه‌ی تحصیل فوق دکترا، در رشته‌های مختلف دندان‌پزشکی در کشور ما وجود دارد. برخی از انواع تخصّص‌های این رشته عبارتند از:

  1. اندودنتیکس (درمان ریشه‌ی دندان پوسیده و کمک به حفظ سلامت و نگه‌داری دندان‌های طبیعی)
  2. بیماری‌های دهان و تشخیص (تشخیص کلینیکی و پارا کلینیکی ضایعات حفره‌ی دهان)
  3. پروتزهای دندانی (بازسازی دستگاه جونده (دندان‌ها و ساختمان‌های مجاور صورت) از طریق پروتزهای ثابت و متحرک (پارسیل و کامل)
  4. دندان‌پزشکی ترمیمی (درمان و ترمیم ضایعات مینای دندان (سخت‌ترین مادّه‌ی بدن) به منظور حفظ سلامت و زیبایی دندان‌های طبیعی)
  5. و …

برای همه دانش آموزان عزیزم آرزوی موفقیت و پیروزی را دارم

توصیه میکنم حتما مقاله مربوط به معرفی رشته پزشکی را بخوانید

همچنین میتوانید برای رسیدن به هدف خود با بهترین مشاورین و متخصصین بصورت کاملا رایگان مشاوره و برنامه ریزی داشته باشید

مهندس سلام

 

برای موفقیت در کنکور با تدریس حرفه ای اساتید برتر کشور و کنکور آسان است

همراه باشید

استاد احمدی ، مهندس امیر مسعودی ، مهندس عارف ربیعیان ، دکتر مهدی شیخی

جهت دریافت مشاوره و برنامه ریزی درسی رایگان و بهره مندی از

طرح ویژه نوروزی کنکور آسان است

با شماره های

۴۰ ۹۶ ۴۰ ۶۶ – ۰۲۱

۳۸۸۹ ۷۵۲ ۰۹۱۲

تماس بگیرید

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی