جرییات برگزاری آزمون سراسری ۹۴

رییس سازمان سنجش، با ذکر آنکه آزمون سراسری سال جاری که طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه همین هفته (۲۱ و ۲۲ خردادماه) برگزار می‌شود، در حقیقت چهل و پنجمین کنکور است که از سوی این سازمان اقدام به اجرا و برگزاری آن می‌گردد، افزود: این آزمون در مقایسه با آزمون سال گذشته دارای ویژگی‌ها و تفاوت‌هایی هست.
معاون وزیر علوم تغییرات عمده‌ آزمون سراسری سال جاری در مقایسه با سال قبل را شامل تسریع در زمان برگزاری آزمون سال جاری با عنایت به فرا رسیدن ماه مبارک رمضان (از تیرماه به دهه سوم خردادماه)، تجمیع آزمون در دو روز، که در سال‌های گذشته در سه روز انجام می‌شد. این آزمون در سال جاری در دو روز پنج‌شنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ خردادماه برگزار می‌شود؛ بدین‌ ترتیب که آزمون گروه‌های آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی، در صبح روز پنج‌شنبه ۲۱ خردادماه و آزمون گروه آزمایشی هنر در بعد از ظهر همین روز برگزار می‌گردد. همچنین آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز جمعه ۲۲ خردادماه و آزمون گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز در بعد از ظهر همین روز برگزار می‌شود.
دکتر خدایی، تغییر دیگر را تغییر شکل پذیرش در گروه آزمایشی هنر از شیوه نیمه‌متمرکز به شیوه متمرکز با شرایط خاص اعلام کرد؛ بدین معنی که پیش از این، اسامی آن دسته از رشته‌های این گروه آزمایشی که نیاز به اعلام اسامی معرفی‌شدگان برای انجام مراحل آزمون عملی یا مصاحبه علمی داشتند در مهرماه صورت می‌پذیرفت و داوطلبان پس از انجام مراحل پیشگفته در بهمن‌ماه و نیمسال دوم وارد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌شدند؛ اما در آزمون سال جاری، بنا به درخواست دانشگاه‌ها که می‌خواهند در نیمسال اول (مهرماه) پذیرش دانشجو داشته باشند، این آزمون (آزمون عملی یا مصاحبه علمی و …) در مردادماه انجام می‌گیرد و اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های یاد شده در گروه آزمایشی هنر نیز همراه با اسامی سایر پذپرفته‌شدگان در رشته‌های متمرکز در اواخر شهریورماه اعلام خواهد شد.
رییس سازمان سنجش به تغییر جزیی دیگری نیز در آزمون سراسری سال جاری اشاره کرد و افزود: تغییردیگر آن است که با توجه به برگزاری زودهنگام آزمون سراسری ۹۴، در مقایسه با آزمون‌های سال‌ قبل، نتایج اولیه این آزمون که در سال‌های گذشته در اواسط مردادماه اعلام می‌شد، زودتر از زمان مقرر و در هفته اول مرداد اعلام ‌شود و مرحله انتخاب رشته نیز زودتر از سال‌های گذشته آغاز می‌‌گردد.
رییس سازمان سنجش، تغییر دیگر را موضوع سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران اعلام کرد و گفت: این تغییر ممکن است که در زمان پذیرش افراد در رشته‌های پرمتقاضی تاثیر داشته باشد. ضمناً تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۴ همان ۲۵ درصد است و انتخاب رشته هم همانند سال گذشته به دو بخش رشته‌های با آزمون و بدون آزمون تقسیم می‌شود و شیوه پذیرش در دانشگاه آزاد نیز همانند سال گذشته در دو بخش با آزمون و بدون آزمون صورت می‌پذیرد.
معاون وزیر علوم در ادامه اظهار کرد: در آزمون سراسری سال ۱۳۹۲ جمعاً ۸۷۷۸۳۵ نفر متقاضی ثبت‌نام و شرکت در آن شده‌اند که این آمار، در مقایسه با سال‌ گذشته ۱۵۳۵۴۶ نفر کاهش یافته است. همچنین از آنجایی که برخی از داوطلبان، علاوه بر ثبت‌نام در گروه‌ آزمایشی اصلی خود (گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی) متقاضی شرکت در گروه یا گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی نیز شده‌اند، لذا برای برگزاری این آزمون مجموعاً ۱۰۲۹۲۶۷ کارت ورود به جلسه صادر شده است و آزمون نیز برای این تعداد برگزار می‌گردد.
دکتر خدایی همچنین در مورد درصد ثبت‌نام‌کنندگان خانم و آقا در آزمون سراسری سال جاری افزود: در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی  77/36 درصد زن و ۲۳/۶۳ درصد مرد بودند و در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز تعداد خانم‌ها ۹۷/۶۴ درصد و تعداد آقایان ۰۳/۳۵ درصد ثبت‌نام کنندگان در این آزمون را تشکیل می‌دهد.
ضمناً در گروه آزمایشی علوم انسانی ۷۰/۶۲ درصد ثبت‌نام‌کنندگان را زنان و ۳۰/۳۷ درصد بقیه را مردان تشکیل می‌دهند و در گروه آزمایشی هنر نیز ۳۳/۶۸ درصد از ثبت‌نام کنندگان را خانم‌ها و ۶۷/۳۱ درصد بقیه را آقایان تشکیل می‌دهند، و در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی، خانم‌ها ۸۲/۶۵ درصد و آقایان ۱۸/۳۴ درصد ثبت‌نام کنندگان این آزمون را شامل می‌شوند.
همچنین در مجموع ۸۸/۵۹ در ثبت‌نام‌کنندگان در آزمون سراسری سال جاری را خانم‌ها و ۱۲/۴۰ درصد را آقایان تشکیل می‌دهند.
رییس سازمان سنجش، ضمن اشاره به اینکه این آزمون در ۳۶۵ شهرستان و ۱۷ کشور خارجی و در مجموع در ۴۶۳ حوزه امتحانی طی صبح و بعد از ظهر روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ خردادماه جاری برگزار خواهد شد، افزود: ظرفیت‌های پذیرش در آزمون سراسری سال ۱۳۹۳ تقریباً مثل سال گذشته است و ظرفیت نهایی نیز در مردادماه همزمان با اعلام نتایج اولیه و مرحله انتخاب رشته داوطلبان اعلام خواهد شد و نتایج نهایی نیز با توجه به اعلام نتایج مراحل مصاحبه یا آزمون عملی یا علمی داوطلبان رشته‌های نیمه‌متمرکز هنر، در دهه دوم شهریورماه سال جاری مشخص اعلام خواهد شد.

 

دکتر خدایی در پایان، درباره مسن‌ترین و جوان‌ترین داوطلبان آزمون سراسری ۹۴ اظهار داشت: آقای ابوتراب صالحی متولد ۱۳۱۴ با ۸۰ سال سن از شهرستان کبودرآهنگ استان همدان (گروه آزمایشی علوم تجربی) مسن‌ترین داوطلب و خانم عطیه امیریان متولد سال ۱۳۷۹ با ۱۵ سال سن از شهرستان مشهد استان خراسان رضوی (گروه آزمایشی زبان‌های خارجی) جوان‌ترین شرکت کننده در این آزمون هستند.

شماره تماس جهت مشاوره رایگان کنکور : ۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷ آزمون برتر مهندس مسعودی استاد انتشارات گیلنا درس خواندن آسان است سایت رسمی انتشارات گیلنا سایت رسمی کنکو سایت رسمی کنکور اسان سایت رسمی کنکور اسان است طعم مطالعه طعم مطالعه با لذت مشاوره نحصیلی رایگان مشاوره کنکور مقالات کنکور مقالات کنکوری وبسایت رسمی انتشارت گیلنا وبسایت رسمی کنکور وبسایت رسمی کنکور اسان وبسایت رسمی کنکوراسان است کنکور کنکور آسان کنکور آسان است کنکور اسان کنکور اسان است کنکور برتر کنکور نیوز کنکورآسان گیلنا

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی