اعلام نتیجه اولیه آزمون سراسری کنکور ۹۶ در نیمه اول مرداد

 

 اعلام نتیجه اولیه آزمون سراسری کنکور ۹۶ در نیمه اول مرداد

 

دکتر ابراهیم خدایی، در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی گروه آزمایشی علوم انسانی آزمون سراسری ۹۶ در دانشکده فنی حرفه‌ای دخترانه ولی عصر (عج)، در جمع خبرنگاران، افزود: چهل و هفتمین دوره آزمون سراسری در همه حوزه‌ها در سر وقت خود آغاز شده و تاکنون مشکلی به ما گزارش نشده است.
وی گفت: ۹۳۰ هزار داوطلب در این دوره از آزمون سراسری شرکت کرده‌اند که ۵۹ درصد آنها زن و ۴۱ درصد مرد هستند.
دکتر خدایی یادآور شد: از میان گروه‌های آزمایشی آزمون سراسری ۹۶، علوم تجربی با ۵۸۰ هزار داوطلب بیشترین تعداد داوطلب را دارد و پس از آن، علوم انسانی ۱۸۴ هزار داوطلب، علوم ریاضی و فنی  ۱۴۸ هزار داوطلب، هنر با احتساب علاقه‌مندان سایر گروه‌ها ۶۱ هزار داوطلب، و زبان‌های خارجی با احتساب علاقه‌مندان سایر گروه‌ها ۱۱۹ هزار داوطلب دارند.
رییس سازمان سنجش اظهار داشت: نتیجه اولیه آزمون سراسری به صورت کارنامه تنظیم شده و نیمه اول مرداد ماه از سوی سازمان سنجش منتشر می‌شود و انتخاب رشته داوطللبان نیز در نیمه دوم مرداد ماه انجام خواهد شد؛ ضمن آنکه نتایج نهایی این آزمون نیز، نیمه دوم شهریور ماه اعلام می‌شود.
وی، با اشاره به ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، گفت: تاکنون ۷۴۰ هزار ظرفیت از سوی دانشگاه‌ها به ما اعلام شده است که این میزان قطعاً بیشتر خواهد شد. این ظرفیت بدون احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد خواهد بود، و البته پیش بینی می‌شود که این دانشگاه نیز حدود ۵۰۰ هزار نفر ظرفیت داشته باشد.
دکتر خدایی، درباره چالش‌هایی که امسال آزمون سراسری ۹۶ با آن مواجه شده است، گفت: چالش اصلی ما استان‌های گرمسیری بودند که هماهنگی‌های لازم برای قطع نشدن برق در حوزه‌های آزمونی انجام می‌گرفت و پس از آن با همکاری نهادهای مختلف حفاظت و امنیت حوزه‌ها به طور کامل برقرار شد.
رییس سازمان سنجش افزود: نکته دیگر در مورد آزمون سراسری ۹۶ این است که سؤالات امسال با درجه دشواری کمتری طراحی شده است. برداشت ما این بود که آزمون ما، بویژه در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، کمی سخت است و داوطلبان نمرات پایین‌تری کسب می‌کنند؛ از همین رو، سؤالات امسال کمی آسان‌تر است.
وی درباره تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری ۹۶ نیز گفت: از دو سال گذشته، بر اساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش و مجلس شورای اسلامی، تاثیر سوابق تحصیلی به صورت تاثیر مثبت است؛ در واقع ۲۵ درصد سوابق دیپلم و ۵ درصد سوابق پیش دانشگاهی تاثیر مثبت دارد.
دکتر خدایی، درباره میزان ظرفیت پذیرش بدون آزمون، یادآور شد: بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو، که از سال ۹۲ اجرایی شده است، مطابق تکلیف قانونی، ما باید امسال به ۸۵ درصد ظرفیت بدون کنکور برسیم که حتماً این اتفاق رخ می‌دهد.
وی گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد ظرفیت آموزش عالی بدون کنکور است و داوطلبان، تنها می‌توانند با انتخاب رشته وارد دانشگاه شوند؛ اما رقابت اصلی در میان داوطلبانی است که می‌خواهند وارد دوره‌های روزانه شوند.
دکتر خدایی، درباره سهمیه ایثارگران در آزمون سراسری ۹۶، گفت: امسال بر اساس قانون برنامه ششم توسعه، که سهمیه ایثارگران را ۵ درصد توسعه داده و اضافه کرده است، رزمندگان با شش ماه حضور در جبهه، همسران آنها و همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد نیز می‌توانند از این سهمیه استفاده کنند.
وی گفت: بر اساس قانون، اگر ۲۵ درصد سهمیه ایثارگران در کنکور ۹۶ پر نشود، آن سهمیه به این سهمیه ۵ درصدی اختصاص می‌یابد.
رییس سازمان سنجش تاکید کرد: پیش بینی می‌کنیم که در یک مجموعه از رشته‌های پر متقاضی در دانشگاه‌های پرمتقاضی، این ۳۰ درصد ظرفیت پر شود و ممکن است که ظرفیت پذیرش آزاد از آن متاثر شود.
وی ادامه داد: ما مکاتبات لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم که با توجه به افزایش سهمیه ایثارگران، ظرفیت پذیرش آزاد کاهش پیدا نکند و امیدواریم مسؤولان کمک کنند تا این اتفاق رخ دهد؛ اما در غیر این صورت، ممکن است که ظرفیت آزاد از این مساله متاثر شود.
دکتر خدایی، درباره اطلاعیه سازمان سنجش و هشدار به داوطلبان درباره کلاهبرداری مجازی، افزود: ما با پلیس فتا و وزارت اطلاعات، همکاری‌های لازم در این زمینه داریم و متاسفانه کلاهبرداری در فضای مجازی بشدت زیاد شده است؛ تا حدی که افرادی که ادعا می‌کنند سؤال‌ها را در اختیار دارند، اما برای راحتی خیال داوطلبان اعلام می‌کنند که آزمون سراسری در حفاظت کامل انجام شده است. ما اصلی در سازمان سنجش داریم که می‌گوییم سؤال آزمون که طراحی شد، در آخر تنها از سوی داوطلب دیده می‌شود.
وی، با اشاره به اینکه داوطلبان در حفاظت آزمون و اعلام تخلفات، بهترین کمک‌ها را به ما کرده‌اند، گفت: با توجه به اطلاعاتی که سال گذشته داوطلبان برخی از حوزه‌ها به ما گزارش کردند ۱۰ نفر اخراجی داشتیم که این تخلفات در حوزه تخلفات داوطلبی و تقلب‌ها بود؛ به این صورت که داوطلبی از روی دست داوطلب دیگری نگاه کرده بود.

گفتنی است که آزمون سراسری سال ۹۶ در روزهای پنجشنبه و جمعه ۱۵ و ۱۶ تیرماه در  ۳۷۲ شهرستان و ۴۷۸ حوزه امتحانی در کشور و ۲۷ حوزه در ۲۳ کشور دنیا با حضور ۹۳۰ هزار و ۲۰۸ داوطلب برگزار شد.

 

جهت دریافت مشاوره کنکور با ما تماس بگیرید ۰۹۱۲۸۳۷۵۷۴۷

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس تلفنی